Up
 
 

Wszyscy jesteśmy odbiorcami energii. URE na Targach Wiedzy Konsumenckiej w Warszawie.

Kilkunastu wystawców, setki gości i wiele ważnych pytań o prawa konsumenta, tak wyglądała „konsumencka niedziela” z udziałem URE w „Złotych Tarasach” w Warszawie.

14 marca, w przeddzień Światowego Dnia Praw Konsumenta stanęli obok siebie przedstawiciele instytucji broniących praw konsumentów, administracji, przedsiębiorców i organizacji pozarządowych. Targi Wiedzy Konsumenckiej poprowadziła Iwona Schymalla, spotkanie rejestrowała TVP, a na gości Targów Wiedzy Konsumenckiej czekały konkursy, prezentacje i rozmowy w „loży ekspertów”, prowadzone przez znaną prezenterkę Telewizji Polskiej.

Urząd Regulacji Energetyki reprezentowali m.in. Jacek Bełkowski - Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, Anna Bednarska z Departamentu Promowania Konkurencji URE i Kinga Węgrzyn z Oddziału Centralnego Urzędu Regulacji Energetyki w Warszawie.

Na stoisku urzędu do dyspozycji odbiorców były również wydawnictwa URE, w tym najnowsze wydanie Biuletynu URE, materiały z konferencji „Wdrażanie konkurencyjnego rynku energii”, zorganizowanej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Goście targów mogli sami poszukać informacji na stronie internetowej URE oraz zaopatrzyć się w energetyczny kalendarz na 2010 r. Przede wszystkim jednak przy stoisku URE odbiorcy energii mieli okazję uzyskać pomoc i porady w wielu istotnych konsumenckich problemach.

Najwięcej pytań kierowanych do ekspertów URE dotyczyło energii elektrycznej, w tym możliwości zmiany sprzedawcy, „rozszyfrowywania” otrzymywanych faktur, ceny energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, bonifikat i odszkodowań za przerwy w dostawie energii elektrycznej. Pytano także o takie kwestie jak budowa i funkcjonowanie małych elektrowni wodnych oraz o zadania realizowane przez URE.

Jak rozszyfrować rachunek?

Jednym z pytań najczęściej zadawanych przez odbiorców energii jest pytanie o pozycje wyszczególnione w rachunku za energię elektryczną. Rachunki te powszechnie oceniane są przez konsumentów jako nieczytelne i przeładowane niejednoznacznymi informacjami, a opisy poszczególnych kosztów składających się na ostateczną kwotę do zapłaty, odbiorcy oceniają jako niezrozumiałe.

Tłumaczymy, że chodzi m.in. o to by tak wyodrębnić poszczególne części składowe rachunku, żeby zwiększyć kontrolę odbiorcy nad przedsiębiorstwami energetycznymi. Informujemy zatem jak „odczytać” rachunek oraz jak wygląda sprawa prognozowanego zużycia energii - wyjaśniał m.in. Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii.

Pełne informacje o poszczególnych częściach składowych rachunku znaleźć można na www.ure.gov.pl w poradnikowym filmie edukacyjnym pt. „Bądź świadom za co płacisz”.
Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii przedstawił podstawowe informacje dotyczące prokonsumenckich działań Urzędu Regulacji Energetyki:
- Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, może np. rozstrzygać spory dotyczące wstrzymania dostaw, odmowy przyłączenia do sieci (elektrycznej, gazowej, cieplnej), czy odmowy zawarcia umowy. Niestety nie we wszystkich sprawach URE może rozstrzygająco zajmować się sprawami odbiorców. W pozostałych sprawach udzielamy informacji i każdy odbiorca otrzyma odpowiedź, co ze swoją sprawą może zrobić, dokąd może udać się ze swoim problemem, nikogo nie zostawiamy bez pomocy - zapewniał ekspert URE.

Sprzedawcę każdy zmienić może

Anna Bednarska przypomniała o jednym z najważniejszych energetycznych uprawnień odbiorców - możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.

Jeżeli oferta jest dla nas korzystniejsza możemy wybrać nowego sprzedawcę - mówiła m.in. ekspertka URE. - Procedura jest bardzo prosta. Kiedyś obowiązywało tzw. „sześć kroków”, teraz wystarczy decyzja odbiorcy i podpisanie nowej umowy, resztę formalności załatwi z naszego upoważnienia nowy sprzedawca energii. Nawet koszt przystosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego w gospodarstwach domowych bierze na siebie operator systemu dystrybucyjnego. W procesie zmiany sprzedawcy biorą udział trzy podmioty: nowy sprzedawca, dotychczasowy sprzedawca i operator systemu dystrybucyjnego - przedsiębiorstwa sieciowego do którego sieci jesteśmy przyłączeni.

Bądź świadomym konsumentem

Hasło tegorocznej edycji Targów - Bądź świadomym konsumentem, bądź odpowiedzialnym przedsiębiorcą - poznaj swoje prawa i obowiązki! - podkreślało charakter wydarzenia - spotkania trzech środowisk: konsumentów, organizacji konsumenckich i przedsiębiorców oraz daje szansę przedstawienia organizacji i instytucji działających na rzecz praw konsumenta.

Oprócz Urzędu Regulacji Energetyki w Targach Wiedzy Konsumenckiej wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Rzecznika Ubezpieczonych, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie, Federacji Konsumentów, Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie oraz Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Przedsiębiorców reprezentowali m.in. RWE Polska S.A, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, KRUK S.A., PKPP Lewiatan i Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

***

Targi Wiedzy Konsumenckiej zorganizowały wspólnie Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Wydarzenie odbywało się w ramach obchodów Światowego Dnia Praw Konsumenta, który przypada 15 marca.

A A+ A++
Drukuj PDF Powiadom
Data publikacji : 15.03.2010
Tagi: