Nawigacja

Założenia dla kalkulacji i redakcji taryf przedsiębiorstw sektora gazowego

Założenia dla kalkulacji i redakcji taryf przedsiębiorstw sektora gazowego

W celu usprawnienia prowadzonych postępowań administracyjnych o zatwierdzenie taryf ustalanych przez przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje na dystrybucję i obrót paliwami gazowymi, które nie mają obowiązku wydzielenia działalności w zakresie obrotu, przedstawiam tabele do kalkulacji tych taryf, które należy załączyć do wniosku o zatwierdzenie taryfy.

Tabele są sporządzone oddzielnie dla działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji paliwami gazowymi oraz oddzielnie w zakresie obrotu. Tabele w zakresie dystrybucji dotyczą wszystkich odbiorców przyłączonych do sieci przedsiębiorstwa. W zakresie dystrybucji paliwami gazowymi przy ustalaniu przychodów pokrywających koszty uzasadnione należy uwzględnić również saldo konta regulacyjnego (patrz pkt 2).  Natomiast tabele w zakresie obrotu dotyczą sprzedaży paliw gazowych odbiorcom wymienionym w art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo energetyczne, tj. odbiorcom w gospodarstwach domowych i zdefiniowanym podmiotom realizującym zadania z zakresu użyteczności publicznej. Dla tych odbiorców, sprzedaż paliw gazowych będzie realizowana na podstawie taryf zatwierdzanych przez Prezesa URE do 31 grudnia 2027 r. na mocy art. 62b ustawy - Prawo energetyczne.

Wyjątkiem jest tabela B1 pn. Koszty zakupu gazu i tabela pn. Zakup gazu, w których należy przedstawić koszty zakupu gazu na potrzeby wszystkich odbiorców oraz B3 pn. Projekcja przychodów w zakresie obrotu, którą należy przedstawić zarówno w odniesieniu do wszystkich odbiorców, którym przedsiębiorstwo sprzedaje gaz, jak i odbiorców wymienionych w art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo energetyczne.

W sytuacji wystąpienia o zatwierdzenie taryfy zarówno dla działalności dystrybucji, jak i obrotu, należy przedstawić komplet załączników i jeden tekst taryfy obejmujący obydwie działalności.

Ponadto do wniosku dołączyć należy:

  1. część opisową zawierającą:
    • ogólną charakterystykę działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, w tym działalności koncesjonowanej objętej wnioskiem taryfowym,
    • szczegółowe uzasadnienie do wniosku, w tym do poszczególnych pozycji kosztów własnych (w szczególności przy planowanych wzrostach wyższych niż inflacyjne) i kosztów przeniesionych, informacje o liczbie odbiorców, planowanej dostawie i wielkości mocy umownej, a także o zmianach jakie zaszły w przedsiębiorstwie od czasu zatwierdzenia poprzedniej taryfy,
    • wskazanie okresu na jaki wnioskowane jest zatwierdzenie taryfy,
    • dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za kalkulację taryfy oraz jej tekst;
  2. kopię sprawozdania finansowego za rok sprawozdawczy, sporządzonego zgodnie z art. 44 ustawy - Prawo energetyczne, potwierdzoną za zgodność z oryginałem (na każdej stronie);
  3. 1 egzemplarz tekstu taryfy wydrukowanego obustronnie, uwzględniającego obowiązujący stan prawny i dostosowanego do wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu;
  4. oświadczenie o rzetelności sporządzenia wniosku, zgodne ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu;
  5. dokument potwierdzający wniesienie opłaty skarbowej za wydanie decyzji w sprawie zatwierdzenia taryfy (ewentualnie z tytułu udzielonego pełnomocnictwa).

Ustalanie salda konta regulacyjnego dla infrastruktury gazowej innej niż przesyłowa

Konto regulacyjne ma na celu uwzględnienie całości lub części niewystarczająco lub nadmiernie odzyskanych przychodów w kalkulacji kolejnej lub kolejnych taryf.

Saldo konta regulacyjnego dla przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji paliw gazowych, magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (tzw. „konto regulacyjne dla innych operatorów”) po raz pierwszy jest ustalane i uwzględniane przy ustalaniu przychodu pokrywającego koszty uzasadnione na rok 2025 (tzw. „rok „n” okresu regulacji”).

Saldo konta regulacyjnego dla roku „n-2” okresu regulacji oblicza się jako różnicę pomiędzy:

  • planowanym przychodem zatwierdzonym w taryfie na rok "n-2" okresu regulacji, będącym podstawą kalkulacji stawek opłat na 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych [w zł] i
  • rzeczywiście uzyskanym przychodem w roku "n-2" okresu regulacji [w zł].

Rzeczywiście uzyskany przychód w roku "n-2" okresu regulacji, ustalany jest na podstawie ewidencji księgowej i sprawozdań finansowych, sporządzanych zgodnie z art. 44 ustawy - Prawo energetyczne.

W przypadku gdy taryfy są ustalane i stosowane w ramach roku kalendarzowego, dla ustalenia stanu konta regulacyjnego w roku "n-2" okresu regulacji można skorzystać bezpośrednio z przychodu planowanego we wniosku o zatwierdzenie taryfy na ten okres, oraz z przychodu rzeczywiście uzyskanego, ustalonego na podstawie zweryfikowanego sprawozdania finansowego za ten rok.

Natomiast w przypadku gdy taryfa jest wprowadzana do stosowania w okresach innych niże lata kalendarzowe, konieczne jest odtworzenie planowanego przychodu zatwierdzonego na rok „n-2” okresu regulacji. W takiej sytuacji bowiem w roku „n-2” okresu regulacji, stosowane były co najmniej dwie taryfy.

Przykład prezentujący tok obliczeń prowadzących do ustalenia salda konta regulacyjnego gazowego operatora systemu dystrybucyjnego dla roku 2023 (w formacie Excel) w przypadku, gdy w tymże roku 2023 stosowano więcej niż jedną taryfę znajduje się w plikach do pobrania.

Data publikacji : 30.09.2015
Data modyfikacji : 11.02.2025

Opcje strony

do góry