Decyzja ACER: zatwierdzenie metodyki określającej zasady udziału zagranicznych dostawców mocy w mechanizmach mocowych
22 grudnia 2020 r. ACER (Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, ang. Agency for Cooperation of Energy Regulators) zatwierdziła metodykę regulującą zasady udziału zagranicznych dostawców mocy w mechanizmach mocowych. Dokument wcześniej był konsultowany społecznie oraz z państwami członkowskimi UE. W pracach nad dokumentem uczestniczyli regulatorzy w ramach grupy roboczej ACER.
Dokument zatwierdzony przez ACER zawiera:
- metodologię wyliczenia maksymalnych zdolności wymiany międzysystemowej, które mogą zostać wykorzystane na potrzeby udziału zagranicznych dostawców mocy
w mechanizmach mocowych (maximum entry capacity – MEC); - metodologię podziału przychodów z alokacji tych zdolności wymiany międzysystemowej;
- zasady prowadzenia testów dyspozycyjności zagranicznych dostawców mocy;
- warunki naliczania opłaty za niedyspozycyjność;
- zasady prowadzenia rejestru zakwalifikowanych dostawców mocy;
- zasady identyfikacji mocy kwalifikujących się do udziału w poszczególnych mechanizmach mocowych.
MEC[1] będą wyliczane corocznie dla każdej granicy danego mechanizmu mocowego przez regionalne centra koordynacji (Regional Coordination Centres, RCC) i przekazywane w formie rekomendacji operatorom systemów przesyłowych. Kalkulacje będą uwzględniały prognozowaną dostępność połączeń międzysystemowych oraz prawdopodobieństwo wystąpienia stanów zagrożenia zarówno w systemie, w którym funkcjonuje mechanizm mocowy, jak i w tym, w którym zlokalizowany jest dostawca mocy.
Podział przychodów z alokacji MEC będzie się odbywał zgodnie z zasadami jakie obowiązują dla przychodów z udostępniania zdolności wymiany międzysystemowej na potrzeby handlu transgranicznego lub według innej metody, która zostanie zatwierdzona przez właściwych regulatorów.
Operator systemu przesyłowego (OSP)[2], na którego terenie zlokalizowany jest dostawca mocy, przeprowadza testy dyspozycyjności. Są one przeprowadzane w miarę możliwości na zasadach obowiązujących dla danego mechanizmu mocowego, w którym uczestniczy ten dostawca mocy.
Dostawca mocy[3] zobowiązany jest do wniesienia opłaty w przypadku niedyspozycyjności. Warunki naliczania opłaty za niedyspozycyjność powinny być transparentne oraz zapewnić równe traktowanie krajowych i zagranicznych dostawców mocy.
Na organizację skupiającą operatorów przesyłowych ENTSO-E nałożony został obowiązek[4] utworzenia i prowadzenia rejestru zakwalifikowanych dostawców mocy. Do rejestru powinni mieć dostęp co najmniej zakwalifikowani dostawcy mocy, OSP odpowiedzialni za przeprowadzenie testów kwalifikujących, a także operatorzy mechanizmów mocowych oraz ich OSP.
W rejestrze powinny znajdować się zakwalifikowane do danego mechanizmu jednostki zagranicznych dostawców mocy. Zakwalifikowanie jednostki oznacza, że spełnia ona wszystkie techniczne wymagania do udziału w danym mechanizmie mocowym. Wymagania te powinny być w maksymalnym stopniu analogiczne dla krajowych i zagranicznych dostawców mocy.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Agnieszka Głośniewska
Rzecznik prasowy
Departament Komunikacji Społecznej
tel.: 22 487 55 94
e-mail: rzecznik@ure.gov.pl
[1] Zgodnie z art. 26 ust. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej.
[2] Zgodnie z art. 26 ust. 10 pkt. b) rozporządzenia 2019/943.
[3] Zgodnie z art. 26 ust. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej.
[4] Zgodnie z art. 26 ust. 15 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej.