Niższe ceny gazu - Prezes URE zatwierdził taryfy przedsiębiorstwom gazowym
Prezes URE zatwierdził taryfy głównych przedsiębiorstwa gazowych: PGNiG S.A., dystrybutora czyli Polskiej Spółki Gazownictwa (PSG), PGNiG Obrót Detaliczny (PGNiG OD), która sprzedaje gaz do odbiorców detalicznych oraz przedsiębiorstw sieciowych: SGT EuRoPol Gaz oraz OGP Gaz - System.
Pierwotne wnioski przedsiębiorstw różniły się znacząco od tych uznanych za uzasadnione. Dopiero w wyniku postępowań administracyjnych prowadzonych w Urzędzie oraz wielokrotnych wezwań kierowanych do spółek w ramach postepowań administracyjnych możliwe było ich zatwierdzenie przez regulatora.
Taryfa spółki PGNiG, która sprzedaje gaz tzw. „dużym” odbiorcom, zatwierdzona została na okres 3 miesięcy. Jej wejście w życie oznacza obniżenie średniej ceny gazu wysokometanowego dla odbiorców końcowych zużywających powyżej 25 mln m3 o 6,8%, oraz dla odbiorców hurtowych o 4,6%. W przypadku gazu zaazotowanego spadki wynoszą odpowiednio 6,1% oraz 5,2%.
W nowej taryfie detalicznej PGNiG OD ceny gazu wysokometanowego (GZ-50) oraz zaazotowanego podgrupy GZ-41,5 dla grup o mocy nie wyższej niż 110 kWh/h (w których rozliczane są gospodarstwa domowe) spadają o 3,5 %, stawki opłat abonamentowych o prawie 10 %. Dla odbiorców o mocy wyższej niż 110 kWh/h ceny gazu spadają o 2 %, natomiast stawki opłat abonamentowych pozostają na niezmienionym poziomie.
W wyniku zatwierdzenia taryfy PGNiG OD roczne płatności odbiorców gazu ziemnego wysokometanowego w gospodarstwach domowych nabywających ten gaz w ramach umów kompleksowych - spadają średnio w grupach W-1 (roczny pobór nie wyższy niż 3 350 kWh) o 3,1%, w grupach W-2 (roczny pobór wyższy niż 3 350 kWh i nie wyższy niż 13 350 kWh) o 2,8%, zaś w grupach W-3 (roczny pobór wyższy niż 13 350 kWh i nie wyższy niż 88 900 kWh) o 2,6%.
W związku z tym, iż zmianie nie ulegają stawki opłat przesyłowych jak i dystrybucyjnych, jak również stawki opłat abonamentowych dla odbiorców o mocy wyższej niż 110 kWh/h, spadek średnich płatności odbiorców - które uwzględniają zarówno opłaty za gaz jako towar, jak i opłaty za jego dostarczenie - jest niższy niż spadek cen gazu jako towaru.
Skutki finansowe dla grup odbiorców, w których rozliczane są gospodarstwa domowe w podziale na obszary dystrybucyjne przedstawiono poniżej. Skutki ustalone zostały na podstawie zużycia gazu przez statystycznego odbiorcę w danej grupie taryfowej.
Oddział PSG: | Płatność miesięczna wg taryfy | Miesięczna różnica w płatnościach kol. 3-kol. 2 | spadek płatności (kol.3/kol.2-1) *100 | |
dotychczasowej | nowej | |||
[zł] | [zł] | [zł/m-c] | w % | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
grupa taryfowa W-1.1 | średnie zużycie roczne w skali kraju | 1 347 kWh | ||
w Gdańsku | 25,76 | 24,98 | – 0,78 | – 3,0 |
w Poznaniu | 25,35 | 24,57 | – 0,78 | – 3,1 |
w Tarnowie | 25,41 | 24,62 | – 0,79 | – 3,1 |
w Warszawie | 24,69 | 23,91 | – 0,78 | – 3,2 |
we Wrocławiu | 25,54 | 24,75 | – 0,79 | – 3,1 |
w Zabrzu | 26,28 | 25,49 | – 0,79 | – 3,0 |
średnia | 25,51 | 24,72 | – 0,79 | – 3,1 |
grupa taryfowa W-2.1 | średnie zużycie roczne w skali kraju | 7 457 kWh | ||
w Gdańsku | 109,88 | 106,92 | – 2,96 | – 2,7 |
w Poznaniu | 105,46 | 102,51 | – 2,95 | – 2,8 |
w Tarnowie | 106,72 | 103,77 | – 2,95 | – 2,8 |
w Warszawie | 102,43 | 99,48 | – 2,95 | – 2,9 |
we Wrocławiu | 106,95 | 104,00 | – 2,95 | – 2,8 |
w Zabrzu | 109,66 | 106,71 | – 2,95 | – 2,7 |
średnia | 106,85 | 103,90 | – 2,95 | –2,8 |
grupa taryfowa W-3.6 | średnie zużycie roczne w skali kraju | 23 666 kWh | ||
w Gdańsku | 327,43 | 319,24 | – 8,19 | – 2,5 |
w Poznaniu | 321,50 | 313,32 | – 8,18 | – 2,5 |
w Tarnowie | 313,63 | 305,45 | – 8,18 | – 2,6 |
w Warszawie | 310,39 | 302,21 | – 8,18 | – 2,6 |
we Wrocławiu | 322,91 | 314,73 | – 8,18 | – 2,5 |
w Zabrzu | 322,39 | 314,20 | – 8,19 | – 2,5 |
średnia | 319,71 | 311,53 | – 8,18 | – 2,6 |
Taryfa PGNiG Obrót Detaliczny zatwierdzona została na okres 3 miesięcy, tj. okres krótszy niż roczny okres wnioskowany przez to przedsiębiorstwo. Skrócenie tego okresu umożliwi ocenę warunków rynkowych działania spółki na podstawie rzeczywistych danych za rok 2015 - a nie ich przewidywanego wykonania - i adekwatne ukształtowanie taryfy tego przedsiębiorstwa na przyszły okres.
Okres obowiązywania taryf PSG i OGP Gaz - System (OGP) wydłużony został do 30 czerwca 2016 r., gdyż koszty uzasadnione, stanowiące podstawę kalkulacji taryf tych przedsiębiorstw nie uległy zmianie. Jednocześnie wprowadzono kilka zmian w ich treści, które polegały na podwyższeniu wysokości bonifikat jakie przedsiębiorstwa te obowiązane są udzielać w przypadku niedotrzymania standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz usunięciu zapisów przejściowych związanych ze zmianą rozliczeń z jednostek objętości na jednostki energii. W przypadku PSG dodatkowo uszczegółowiono zapisy w zakresie kryteriów kwalifikacji do grup taryfowych oraz rozliczeń w obszarze przyłączeń do sieci dystrybucyjnej, natomiast w przypadku OGP dostosowano jej treść do nowego brzmienia Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej.