Nowe prawa konsumentów- wspólna akcja 14 instytucji
25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Zmienią się zasady dotyczące sprzedaży przez Internet, na pokazach, prezentacjach, a także w sklepach tradycyjnych. Już teraz przepisy ustawy o prawach konsumenta przybliża specjalnie stworzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów portal - www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Strona internetowa opisuje stan prawny obowiązujący od 25 grudnia, ze szczególnym uwzględnieniem praw konsumentów i obowiązków sprzedawców. Korzystając z prostych przykładów, możemy łatwo i szybko zapoznać się np. ze zmianami w procedurze reklamacyjnej, dowiedzieć się, czy wszystkie produkty są objęte rękojmią.
Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego porządku przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów, które będą obowiązywać we wszystkich krajach UE. Dzięki ujednoliceniu przepisów przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych.
W akcji edukacyjnej na temat nowych praw konsumentów bierze udział 14 instytucji, które informują o nowych przepisach.
Najważniejsze zmiany, o których powinniśmy wiedzieć:
- Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez Internet (czyli na odległość) oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.
- Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru. Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
- Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, nie może używać jej dowolnie. Gdy tak się stanie i klient będzie chciał odstąpić od umowy, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
- Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
- Dodatkowe koszty zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata - np. za płatność kartą - nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.
Co szczególnie ważne dla odbiorców energii i gazu, klienci zawierający umowę na sprzedaż energii czy gazu poza lokalem przedsiębiorstwa będą mieć 14, a nie jak dotychczas 10 dni, na odstąpienie od umowy.
Pracownicy Urzędu Regulacji Energetyki nie przeprowadzają w domach odbiorców kampanii informacyjnych, badań ankietowych, nie oferuję również usług sprzedaży energii.
W związku z otrzymanymi sygnałami o przypadkach osób podających się za pracowników URE, informujemy, że Urząd Regulacji Energetyki jako centralny organ administracji rządowej - nie przeprowadza żadnych działań w formie bezpośredniej.
Incydenty, które zgłosili nam odbiorcy energii dotyczą wizyt w domach odbiorców osób podających się za pracowników URE, które dopytują się o kwestie rozliczeń za energię elektryczną oraz proszą o okazanie im dokumentów z tym związanych, jak również proponują zmianę sprzedawcy energii elektrycznej.
W sytuacji złożenia Państwu wizyty przez osobę podającą się za pracownika URE, prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz zgłoszenie przedmiotowej sprawy na policję, jak również o zgłoszenie informacji na ten temat do Urzędu Regulacji Energetyki.
Warto już teraz poznać wszystkie obowiązki informacyjne, z których każdy sprzedawca będzie musiał się wywiązywać już od 25 grudnia. Zachęcamy do pobierania gotowych formularzy ze strony www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl - dotyczących m.in. obniżenia ceny, zwrotu towaru, odstąpienia od umowy zawartej na odległość, które ułatwią konsumentom korzystanie z ich praw, a przedsiębiorcom - wywiązanie się z obowiązków. Dodatkowo, najważniejsze zasady zawierania umów z konsumentami opisują najnowsze publikacje Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców oraz Vademecum konsumenta, a także ulotki: Zakupy przez Internet i Jak kupować? Można je pobrać ze strony internetowej UOKiK lub zamówić w wersji drukowanej.
Do działań UOKiK promujących nowe prawo obok Urząd Regulacji Energetyki przyłączyły się także: Europejskie Centrum Konsumenckie, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Sprawiedliwości, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Urząd Transportu Kolejowego, Ministerstwo Finansów, Narodowy Bank Polski, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.