Pierwszy przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej rozstrzygnięty
Komisja przetargowa powołana przez Prezesa URE rozstrzygnęła pierwszy przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.
W odpowiedzi na Ogłoszenie Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Nr 1/2012 z 31 grudnia 2012 r. w sprawie przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej do Prezesa URE wpłynęło 212 ofert przetargowych, z czego:
- 1 oferta została zwrócona do nadawcy bez otwierania w związku z wpływem po terminie wyznaczonym do składania ofert,
- 2 oferty zostały wycofane na wniosek podmiotów przystępujących do przetargu,
- 209 ofert zostało skutecznie zgłoszonych do udziału w przetargu.
W wyniku rozstrzygnięcia przetargu komisja wybrała 102 oferty przetargowe (szczegółowe informacje zawiera załącznik Nr 2 do Protokołu Nr 1/2013 z przebiegu przeprowadzonego przetargu z dnia 29 sierpnia 2013 r.) Natomiast 107 ofert przetargowych zostało odrzuconych, w związku z wystąpieniem przesłanek, o których mowa w § 10 ust. 3 rozporządzenia przetargowego. Zgodnie z treścią tego przepisu Komisja odrzuca ofertę przetargową, jeżeli w wyniku sprawdzenia stwierdzi, że oferta nie zawiera prawidłowo wypełnionej deklaracji przetargowej lub audytu efektywności energetycznej lub też, że zgodnie z deklaracją przetargową przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej zgłoszone do przetargu nie spełnia warunków, o których mowa w art. 18 ustawy.
Najczęstszymi przesłankami odrzucenia oferty były nieprawidłowo wypełniona deklaracja przetargowa oraz nieprawidłowo wypełniona karta audytu efektywności energetycznej, w szczególności w związku z wystąpieniem m.in.:
- błędów rachunkowych,
- braków danych wymaganych przepisami prawa,
- niespójności danych i informacji zawartych w poszczególnych punktach deklaracji przetargowej oraz w pozostałych dokumentach składających się na ofertę przetargową,
- wpisywania w deklaracji przetargowej danych dotyczących ilości energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju w odniesieniu do energii finalnej.
Istotną rolę w ofercie przetargowej pełnią:
- deklaracja przetargowa, która stanowi oświadczenie woli w zakresie przystąpienia do przetargu, i zawiera parametry niezbędne dla rozstrzygnięcia przetargu, które powinny stanowić odzwierciedlenie danych zawartych w audycie efektywności energetycznej i karcie tego audytu, oraz wnioskowaną wartość świadectwa efektywności energetycznej,
- karta audytu efektywności energetycznej stanowiąca wyciąg danych zawartych w audycie, która w przypadku wygrania przetargu i otrzymania świadectwa efektywności energetycznej, zamieszczana jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki.
Z powyższego wynika, iż jednym z istotnych warunków otrzymania wsparcia ze środków publicznych w postaci świadectw efektywności energetycznej jest dochowanie należytej staranności w zakresie sporządzania oferty przetargowej, ze szczególnym uwzględnieniem deklaracji przetargowej i karty audytu efektywności energetycznej.
Tabela przedstawia zagregowane wyniki przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej według kategorii przedsięwzięć
Kategoria przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej | Wartość świadectw efektywności energetycznej przewidzianych do wydania w przetargu (toe) | (t * ωśr; ωmax) 1) gdzie t = 0,5 |
Ilość wybranych ofert (szt.) | Wartość świadectw efektywności energetycznej, o które ubiegają się podmioty, które wygrały przetarg (toe) | Udział procentowy (dane z kol. 5 : dane z kol. 2) * 100 % (%) | Przedział wartości efektów energetycznych zadeklarowanych przez podmioty, które wygrały przetarg |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Zwiększenie oszczędności energii przez odbiorców końcowych | 440 000 | <0,556;3,49> | 42 | 13 183,170 | 2,996 | <0,72;3,49> |
Zwiększenie oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych | 55 000 | <0,62;1,573> | 19 | 3 780,320 | 6,873 | <0,75;1,573> |
Zmniejszenie strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji | 55 000 | <0,741;5,44> | 41 | 3 735,240 | 6,791 | <1;5,44> |
RAZEM: | 550 000 | 102 | 20 698,730 | 3,763 | <0,72;5,44> |
***
W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej ze świadectwa efektywności energetycznej wynikają zbywalne prawa majątkowe, które są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają:
- z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej,
- na podstawie przekazywanej ww. podmiotowi przez Prezesa URE informacji o świadectwie efektywności energetycznej wydanym dla zrealizowanego przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej,
- i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.
Podmioty, które wygrały przetarg mogą składać do Prezesa URE wnioski o wydanie świadectwa efektywności energetycznej.
Wnioski należy składać na adres:
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Aleje Jerozolimskie 181
02-222 Warszawa
Wzór wniosku o wydanie świadectwa efektywności energetycznej znajduje się poniżej.
Realizując obowiązki wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 23 października 2012 r. w sprawie przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej ( tzw. „rozporządzenie przetargowe”) Prezes URE w Biuletynie Informacji Publicznej URE, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych lub innych informacji prawnie chronionych, zamieścił protokół z przebiegu przeprowadzonego przetargu. Protokół ten zawiera m.in.:
- oznaczenie daty i miejsca:
- składania ofert przetargowych,
- otwarcia ofert przetargowych,
- rozstrzygnięcia przetargu;
- liczbę złożonych ofert przetargowych;
- wskazanie ofert przetargowych:
- odrzuconych wraz z podaniem przyczyn ich odrzucenia,
- wybranych, w których, zgodnie z deklaracją przetargową, zadeklarowano wartość efektu energetycznego zawierającą się w przedziale, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. - o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2011 r., Nr 94, poz. 551 z późn. zm.),
- niewybranych z podaniem przyczyn ich niewybrania.
_____
1) Przedział, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej, gdzie poszczególne symbole oznaczają:
t - współczynnik akceptacji ofert,
ωśr - średnia wartość efektu energetycznego,
ωmax - najwyższa zadeklarowana w danym przetargu wartość efektu energetycznego.