Gdzie kupuję energię? Tam, gdzie oferują korzystniejsze warunki.
Coraz więcej odbiorców szuka dobrych ofert i zmienia sprzedawców prądu. Tylko w kwietniu na taki krok zdecydowało się prawie 1000 przedsiębiorstw oraz prawie 120 odbiorców w gospodarstwach domowych.
Prawie dwanaście i pół tysiąca „bohaterów wolnego rynku energii”
Najnowsze dane zebrane przez Urząd Regulacji Energetyki wskazują, że do końca kwietnia br. sprzedawcę energii zmieniło prawie 3200 odbiorców tzw. komercyjnych (biznesowych, instytucjonalnych; tzw. grupy taryfowe ABC). Oznacza to, że całkowita liczba różnego rodzaju przedsiębiorców, którzy skorzystali z prawa do zmiany sprzedawcy wynosi prawie 11 tysięcy. Grono takich odbiorców bardzo dynamicznie powiększa się od końca 2010 roku ta grupa zwiększyła się o ponad 42%.
Odbiorcy w gospodarstwach domowych (tzw. grupa taryfowa G) również są coraz bardziej świadomi swoich praw i stają się aktywnymi uczestnikami rynku energii. Liczba odbiorców, którzy zrezygnowali z usług swojego dotychczasowego sprzedawcy (zwanego sprzedawcą „z urzędu”) wynosi teraz 1 593 i od końca 2010 r. zwiększyła się o 18,9 %.
* - dane przedstawione w ujęciu narastającym
Poznaj swoje prawa! Większa znajomość swoich praw to mniej kłopotów
Choć sama procedura zmiany sprzedawcy jest już dość prosta i nie powinna powodować trudności (a jak to robić wyjaśniamy na www.maszwybor.ure.gov.pl) to zdarza się na szczęście dość rzadko - że dochodzi do nieprawidłowości w należytym stosowaniu procedury przez przedsiębiorstwa energetyczne. Do Urzędu wpłynęło kilka skarg dotyczących kwestii z tym związanych.
Zarzuty te dotyczą głównie sposobu postępowania firm oraz zapisów stosowanych w umowach sprzedaży. Zdarzało się, że dotychczasowy sprzedawca wywierał na odbiorcę naciski, aby ten wycofał się z wypowiedzenia umowy. Niekiedy sprzedawcy starają się zniechęcić klientów do zmiany sugerując gorsze warunki dostaw energii u nowego sprzedawcy. Niektóre z firm energetycznych kwestionowały skuteczność wypowiedzenia umowy przez klienta doszukując się rzekomych błędów formalnych. Najczęściej wskazywanym „błędem” był „brak podania numeru wypowiadanej umowy” , co zgodnie z prawem nie może być samoistnym powodem uznania bezskuteczności wypowiedzenia.
|
Niekiedy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) dopuszczali się niedozwolonych praktyk utrudniając realizację prawa zmiany sprzedawcy poprzez nieuzasadnione przeciąganie procedury (np. OSD informuje nowego sprzedawcę o problemach z dostosowaniem układów pomiarowo-rozliczeniowych u odbiorcy po kilku miesiącach) lub poprzez nadmierne wymagania (np. konieczność notarialnego poświadczania pełnomocnictwa dla sprzedawców, wymagania dotyczące przedstawiania aktualnych wyciągów z KRS, analizowanie i ocenianie tych dokumentów przez OSD). Bywa, że przedsiębiorstwa energetyczne starają się dezinformować klientów (np. w sprawie liczby możliwych/bezpłatnych zmian sprzedawcy) oraz sugerują, że zaprzestaną realizacji dostaw energii, jeżeli odbiorcy nie podpiszą nowych umów ze sprzedawcą z danej grupy energetycznej.
PAMIETAJ masz prawo do uczciwych praktyk handlowych. Sprzedawca nie może stosować nieuczciwych i mylących metod sprzedaży stanowi o tym unijna Dyrektywa o nieuczciwych praktykach rynkowych (np. nakładanie przez przedsiębiorcę uciążliwych barier pozaumownych na konsumenta, który chce wypowiedzieć umowę) i krajowa ustawa o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji (np. rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorstwie czy reklama wprowadzająca klienta w błąd).
URE pomoże rozwiązać problemy
W każdym z przypadków nieprawidłowości, URE podejmuje interwencje zgodnie z zakresem swoich uprawnień. I tak na przykład w wyniku działania URE powziętego po przekazaniu nam projektu umowy sprzedaży zawierającego tzw. opłatę aktywacyjną za zmianę sprzedawcy - przedsiębiorstwo wyeliminowało ze swojego cennika tę opłatę. Zmiana sprzedawcy zgodnie z prawem jest bowiem bezpłatna.
|
Ponadto część zagadnień - zgodnie z kompetencjami zostaje przez nas skierowana do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.