Urząd Regulacji Energetyki

https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/12158,Prekwalifikacje-do-zaplanowanych-na-2024-r-aukcji-na-sprzedaz-energii-elektryczn.html
10.11.2024, 20:15

Prekwalifikacje do zaplanowanych na 2024 r. aukcji na sprzedaż energii elektrycznej z OZE

W związku z ogłoszonym w lipcu harmonogramem aukcji na sprzedaż energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych planowanych do przeprowadzenia w 2024 r., przypominamy, że możliwość aplikowania o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji nie jest powiązana z publikacją ogłoszenia o aukcji przez Prezesa URE. Podmioty zainteresowane udziałem w aukcyjnym systemie wsparcia już mogą składać dokumenty niezbędne do prekwalifikacji.

Przedsiębiorca, mający zamiar wziąć udział w aukcji OZE, zobligowany jest do zarejestrowania konta w Internetowej Platformie Aukcyjnej (IPA) i złożenia za jej pośrednictwem wniosku o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu aukcyjnym. Zakres danych i dokumentów wymaganych do wniosku określa art. 75 ustawy o odnawialnych źródłach energii[1].

Zasady składania i rozpatrywania wniosków

Zgodnie z ustawą o OZE wnioski o dopuszczenie do udziału w aukcjach muszą spełniać określone wymogi, aby mogły zostać rozpatrzone. Szczegółowe zasady składania i rozpatrywania wniosków o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji OZE przedstawiono w komunikacie URE z 13 października 2023 r.

Jak złożyć ponowny wniosek

Aby ponownie uzyskać zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji dla instalacji odnawialnego źródła energii, dla której zostało już wydane zaświadczenie (ale straciło ono ważność), albo też po jego wydaniu nastąpiła zmiana stanu faktycznego lub prawnego, należy ponownie wystąpić do Prezesa URE z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji dla tej instalacji.

W przypadku wysyłania kolejnego wniosku dla tej samej instalacji należy użyć funkcji "Złóż ponownie wniosek":

  1. Przycisk "Złóż ponownie wniosek", znajduje się w zakładce "LISTA WNIOSKÓW" przy pierwotnym wniosku wysłanym dla danej instalacji, a także w zakładce "MOJE INSTALACJE" po rozwinięciu danych danej instalacji.
  2. Formularz ponownego wniosku zostanie automatycznie uzupełniony o dotychczasowe dane instalacji (z możliwością ich edycji).
  3. Wszelkie zmiany dotyczące stanu faktycznego lub prawnego instalacji (np. aneksy do umowy przyłączeniowej, zmiany lokalizacji, mocy itp.) powinny być opisane i udokumentowane. Do wniosku należy dołączyć odpowiednie dokumenty, takie jak aneksy do umowy przyłączeniowej, zamienne pozwolenie na budowę czy dziennik budowy.
  4. Jeżeli stan faktyczny i prawny instalacji OZE od czasu wydania wcześniejszego zaświadczenia nie uległ zmianie, w treści wniosku należy zawrzeć prośbę o wykorzystanie dokumentacji zgromadzonej przez organ w trakcie pierwotnego postępowania administracyjnego ( i kolejnych – jeżeli były) o ile nadal zachowuje ona aktualność oraz oświadczenie, że stan faktyczny i prawny planowanej instalacji nie uległ zmianie.
  5. Ponowny wniosek wymaga uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia.

Termin wydania zaświadczenia

Prezes URE ma obowiązek wydać zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji lub odmówić jego wydania w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie tego zaświadczenia. Dlatego, mając na uwadze, że zagwarantowanie możliwości uczestnictwa w aukcji z odpowiednim wyprzedzeniem leży w interesie wytwórców, zachęcamy do jak najszybszego składania wniosków o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji, co pozwoli uniknąć spowalniającej proces prekwalifikacji kumulacji postępowań administracyjnych w okresie bezpośrednio poprzedzającym rozpoczęcie aukcji.

***

Czynności niezbędne do zrealizowania przez wytwórców przed przystąpieniem do aukcji, w tym w szczególności dotyczące rejestrowania konta Internetowej Platformy Aukcyjnej, ustanawiania zabezpieczeń oraz zasad składania podpisów na formularzach IPA, ujęte zostały w Regulaminie Aukcji, z którym potencjalny uczestnik systemu aukcyjnego zobowiązany jest się zapoznać.

Dodatkowo, na stronie internetowej Urzędu Regulacji Energetyki znajdują się informacje oraz dokumenty, które mogą ułatwić proces przystąpienia do aukcji OZE. Zachęcamy do regularnego odwiedzania strony w celu zapoznania się z aktualnymi wytycznymi i materiałami pomocnymi w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji.

***

Tegoroczne aukcje, przeznaczone wyłącznie dla instalacji tzw. nowych, rozpoczną się w poniedziałek 9 grudnia i potrwają do wtorku 17 grudnia br. Na sprzedaż trafi łącznie 44,6 TWh zielonej energii o maksymalnej wartości 17 mld zł.

Terminy tegorocznych aukcji OZE:

  • 9-10 grudnia: aukcje dla instalacji wykorzystujących biogaz składowiskowy, biogaz z oczyszczalni ścieków, inne biogazy, dedykowane instalacje spalania biomasy, układy hybrydowe, instalacje termicznego przekształcania odpadów a także dla dedykowanych instalacji spalania wielopaliwowego.
  • 11 grudnia: aukcje dla instalacji wykorzystujących biogaz rolniczy (powyżej 1 MW).
  • 12-13 grudnia: aukcje dla źródeł wykorzystujących hydroenergię, biopłyny oraz geotermię (nie większe niż 1 MW i powyżej 1 MW).
  • 16-17 grudnia: aukcje dla instalacji fotowoltaicznych i lądowych elektrowni wiatrowych (nie większe niż 1 MW i powyżej 1 MW).

 


[1] Ustawa z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.).

Data publikacji : 13.09.2024
Data modyfikacji : 13.09.2024

Opcje strony