Jakie spory rozstrzyga Prezes URE i w jaki sposób?
Działając na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne Prezes URE rozstrzyga, na wniosek strony, w sprawach spornych dotyczących odmowy zawarcia umowy:
- umowy o przyłączenie do sieci, w tym dotyczących zwiększenia mocy przyłączeniowej,
- umowy sprzedaży,
- umowy o świadczenie usługi przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii,
- umowy o świadczenie usług transportu gazu ziemnego,
- umowy o świadczenie usługi magazynowania paliw gazowych,
- umowy, o której mowa w art. 4c ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne,
- umowy o świadczenie usługi skraplania gazu ziemnego,
- umowy kompleksowej,
a także
- w przypadku nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii,
- odmowy przyłączenia w pierwszej kolejności instalacji odnawialnego źródła energii lub infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego, lub ogólnodostępnej stacji ładowania, o której mowa w art. 7 ust. 1a,
- odmowy przyłączenia mikroinstalacji,
- nieprzyłączenia mikroinstalacji pomimo upływu terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 8d7 pkt 2 ww. ustawy,
- nieuzasadnionego ograniczenia pracy lub odłączenia od sieci mikroinstalacji,
- odmowy dokonania zmiany umowy, o której mowa w art. 7 ust. 2a ww. ustawy, w zakresie terminu dostarczenia po raz pierwszy do sieci energii elektrycznej.
Ponadto, działając na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne, Prezes URE rozpatruje zawiadomienia odbiorców końcowych o podejrzeniu naruszenia wykonywania przez operatorów systemów przesyłowych lub dystrybucyjnych ich ustawowych obowiązków.
Zawiadomienie powinno zawierać:
1) wskazanie operatora, któremu jest zarzucane naruszenie obowiązków;
2) opis stanu faktycznego naruszenia obowiązków;
3) wskazanie podstawy prawnej wykonywania obowiązków określonych w ustawie;
4) uprawdopodobnienie naruszenia przepisów dotyczących wykonywania przez operatora systemu dystrybucyjnego lub operatora systemu przesyłowego paliw gazowych lub operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego obowiązków określonych w ustawie;
5) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, adres do korespondencji i inne dane teleadresowe odbiorcy końcowego zgłaszającego zawiadomienie;
6) dokumenty mogące stanowić dowód naruszenia wykonywania obowiązków określonych w ustawie.
Co robić?
W przypadku, gdy przedsiębiorstwo energetyczne odmówiło odbiorcy w gospodarstwie domowym zawarcia umowy:
- przyłączenie do sieci
- umowy kompleksowej - w przypadku umowy ze sprzedawcą pełniącym funkcję sprzedawcy z urzędu na terenie działania operatora sieci dystrybucyjnej do której przyłączona jest instalacja odbiorcy,
bądź w sytuacji gdy odbiorca w gospodarstwie domowym przed zawarciem umowy nie może porozumieć się z przedsiębiorstwem energetycznym co do treści umowy:
- o przyłączenie do sieci,
- kompleksowej – w przypadku zawierania umowy ze sprzedawcą pełniącym funkcję sprzedawcy z urzędu na terenie działania operatora sieci dystrybucyjnej do której przyłączona jest instalacja odbiorcy,
a także
- w przypadku nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii,
odbiorca w gospodarstwie domowym ma prawo zwrócić się do Prezesa URE o rozstrzygniecie powstałego sporu, w trybie art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne. W tym celu należy przesłać pisemny, udokumentowany, wniosek o rozstrzygnięcie powstałego sporu do właściwego miejscowo oddziału terenowego URE. Dane teleadresowe oddziałów terenowych URE można znaleźć na stronie internetowej URE.
Do wniosku o rozstrzygnięcie sporu należy – co do zasady – załączyć potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej. Od opłaty skarbowej zwolnione jest m.in. złożenie wniosku, którego przedmiotem jest odmowa przyłączenia do sieci obiektu przeznaczonego wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Podczas prowadzonego postępowania administracyjnego, działając na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy - Prawo energetyczne, Prezes URE może wydać, na wniosek jednej ze stron postanowienie, w którym określi warunki podjęcia bądź kontynuowania dostaw do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu.
Rozstrzygniecie sporu następuje po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, w formie decyzji administracyjnej, od której służy każdej ze stron odwołanie do Sądu Okręgowego
w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Trzeba jednak zauważyć, że ustawowe upoważnienie Prezesa URE do rozstrzygania sporów dotyczy tylko zagadnień wskazanych w ww. art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne.
Prezes URE nie posiada kompetencji do rozstrzygania sporów związanych z wykonaniem umów, za wyjątkiem sporu w przedmiocie nieuzasadnionego wstrzymania dostaw, gdyż wyłączną kompetencję w tym zakresie posiada sąd powszechny. Odbiorcy w gospodarstwie domowym przysługuje prawo zwrócenia się z wnioskiem do Koordynatora ds. negocjacji działającego przy Prezesie URE w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu z tytułu zawartej umowy. Więcej o Koordynatorze ds. negocjacji na stronie www.koordynator.ure.gov.pl