Piąty przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej został rozstrzygnięty
W dniu 20 lipca 2017 r. Komisja przetargowa powołana przez Prezesa URE rozstrzygnęła piąty przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.
W dniu 20 lipca 2017 r. Komisja przetargowa powołana przez Prezesa URE rozstrzygnęła piąty przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.
Realizując obowiązek wynikający z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 23 października 2012 r. w sprawie przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1227 - dalej: „rozporządzenie przetargowe”) Prezes URE w Biuletynie Informacji Publicznej URE, zamieścił protokół z przebiegu przeprowadzonego przetargu, sporządzony przez Komisję przetargową. Protokół ten zawiera m.in.:
- oznaczenie daty i miejsca:
- składania ofert przetargowych,
- otwarcia ofert przetargowych,
- rozstrzygnięcia przetargu;
- liczbę złożonych ofert przetargowych;
- wskazanie ofert przetargowych:
- odrzuconych wraz z podaniem przyczyn ich odrzucenia,
- wybranych, w których, zgodnie z deklaracją przetargową, zadeklarowano wartość efektu energetycznego zawierającą się w przedziale, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167, z późn. zm.),
- niewybranych z podaniem przyczyn ich niewybrania.
***
W odpowiedzi na Ogłoszenie Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Nr 1/2016 z dnia 21 września 2016 r. w sprawie przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej do siedziby Prezesa URE, w terminie do dnia 21 października 2016 r. wpłynęło 2 428 ofert przetargowych, z czego:
- 3 oferty zostały wycofane - przed otwarciem ofert - przez podmioty przystępujące do przetargu,
- 2 425 ofert zostało skutecznie zgłoszonych do udziału w przetargu.
W wyniku rozstrzygnięcia przetargu komisja przetargowa wybrała 2 065 ofert przetargowych (załącznik nr 2 do protokołu), natomiast 327 ofert przetargowych zostało odrzuconych w związku z wystąpieniem przesłanek, o których mowa w § 10 ust. 3 rozporządzenia przetargowego1) (załącznik nr 1 do protokołu). Ponadto, 33 oferty przetargowe nie zostały wybrane z uwagi na niespełnianie kryteriów, określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej (załącznik nr 3 do protokołu).
W poniższej tabeli przedstawiono zagregowane wyniki piątego przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej według kategorii, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o efektywności energetycznej:
Kategoria przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej | Wartość świadectw efektywności energetycznej przewidzianych do wydania w przetargu (toe) |
(t·ωśr; ωmax)2) gdzie t = 0,5 | Ilość wybranych ofert (szt.) |
Wartość świadectw efektywności energetycznej, o które ubiegają się podmioty, które wygrały przetarg (toe) |
Udział procentowy (dane z kol. 5 : dane z kol. 2) * 100% (%) |
Przedział wartości efektów energetycznych zadeklarowanych przez podmioty, które wygrały przetarg |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Zwiększenie oszczędności energii przez odbiorców końcowych | 1 182 364,800 | <0,250545;1,33> | 1758 | 733 015,866 | 61,996 | <0,254;1,33> |
Zwiększenie oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych | 147 795,600 | <0,270045;1> | 49 | 40 787,748 | 27,597 | <0,351;1> |
Zmniejszenie strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji | 147 795,600 | <0,347759;1,15> | 258 | 32 939,515 | 22,287 | <0,349;1,15> |
RAZEM: | 1 477 956,000 | 2 065 | 806 743,129 | 54,585 | <0,254;1,33> |
Do najczęstszych przesłanek odrzucenia ofert przetargowych należały:
- zgłoszenie przedsięwzięcia w nieprawidłowej kategorii,
- błędy rachunkowe w deklaracji przetargowej,
- nieprawidłowa reprezentacja podmiotu przystępującego do przetargu lub podmiotu udzielającego upoważnienie,
- zgłoszenie przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej, które swoim zakresem wykracza poza zakres przedsięwzięć zawartych w Szczegółowym wykazie przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej ogłoszonym w obwieszczeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2013 r. (M. P. z 2013 r. poz. 15).
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 831, z późn. zm.) w odniesieniu do przedsięwzięć, które zostały zakończone pomiędzy dniem 1 stycznia 2014 r. a dniem 30 września 2016 r. i zostały odrzucone w rozstrzygniętym piątym przetargu, istnieje możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie świadectwa efektywności energetycznej w terminie do dnia 30 września 2017 r., przy czym w myśl art. 57 ust. 4 tej ustawy do wydawania świadectw we wskazanym trybie, stosuje się odpowiednio przepisy art. 20-23 powołanej ustawy z dnia 20 maja 2016 r.
***
Podmioty, które wygrały przetarg, mogą składać do Prezesa URE wnioski o wydanie świadectwa efektywności energetycznej.
Wnioski należy składać na adres:
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Aleje Jerozolimskie 181
02-222 Warszawa
Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej świadectwa efektywności energetycznej, wydane przez Prezesa URE w wyniku rostrzygnięcia przetargu, uwzględnia się w realizacji obowiązku określonego w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r., w terminie do dnia 30 czerwca 2019 r.
****
W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej, ze świadectwa efektywności energetycznej wynikają zbywalne prawa majątkowe, które są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1127, z późn. zm.).
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają:
- z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, prowadzonym przez podmiot organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej,
- na podstawie przekazywanej ww. podmiotowi przez Prezesa URE informacji o świadectwie efektywności energetycznej wydanym dla zrealizowanego przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej.
Prawa majątkowe przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.
_____
1) Zgodnie z treścią tego przepisu Komisja odrzuca ofertę przetargową, jeżeli w wyniku sprawdzenia, o którym mowa w § 10 ust. 2:
- oferta nie zawiera prawidłowo wypełnionej deklaracji przetargowej lub audytu efektywności energetycznej;
- zgodnie z deklaracją przetargową przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej zgłoszone do przetargu nie spełnia warunków, o których mowa w art. 18 ustawy.
2) Przedział, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej, gdzie poszczególne symbole oznaczają:
t - współczynnik akceptacji ofert,
ωśr - średnia wartość efektu energetycznego,
ωmax - najwyższa zadeklarowana w danym przetargu wartość efektu energetycznego.