Nawigacja

Strona znajduje się w archiwum.

O czym każdy odbiorca wiedzieć powinien. URE na Targach Wiedzy Konsumenckiej w Warszawie

Kilkunastu wystawców, setki gości i wiele ważnych pytań o prawa odbiorcy energii, tak wyglądała „konsumencka sobota” z udziałem URE, zorganizowana w Centrum Handlowym „Arkadia” w Warszawie.

12 marca, w przeddzień Światowego Dnia Praw Konsumenta na parterze jednego z najpopularniejszych centrów handlowych Warszawy, stanęli obok siebie przedstawiciele instytucji broniących praw konsumentów, administracji, i organizacji pozarządowych.

Urząd Regulacji Energetyki reprezentowali m.in.: Iwona Figaszewska - Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, Iwona Ostapowicz - Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, Anna Bednarska z Departamentu Promowania Konkurencji URE i Kinga Węgrzyn z Oddziału Centralnego URE w Warszawie.

Na stoisku URE do dyspozycji odbiorców były wydawnictwa regulatora, w tym broszury informacyjne przygotowane w ramach kampanii społecznej „I Ty możesz zmienić sprzedawcę prądu” oraz wydawnictwa z serii „Biblioteka Regulatora”, poświęcone m.in. Prawom konsumenta na rynku energii w ocenie europejskich regulatorów energii oraz Polskiej polityce energetycznej. Goście targów mogli także sami lub pod kierunkiem pracowników URE poszukiwać informacji na stronie internetowej urzędu.

Eksperci URE blisko odbiorcy

Przy stoisku URE odbiorcy energii uzyskali pomoc w rozwiązaniu wielu istotnych problemów. Najwięcej pytań kierowanych do ekspertów URE, dotyczyło rachunków za energię elektryczną i gaz, które powszechnie oceniane są przez konsumentów jako nieczytelne i przeładowane niejednoznacznymi informacjami. Jedna z ważniejszych kwestii, o które pytali odbiorcy energii dotyczyła tzw. rachunków prognozowanych, które często, zdaniem odbiorców, są wyższe niż rzeczywiste zużycie energii.

Stoisko URE odwiedziło zdecydowanie więcej odbiorców niż podczas pierwszej edycji Targów w 2010 roku. Zdaniem ekspertów urzędu, odbiorcy są coraz lepiej przygotowani i coraz bardziej świadomi swoich praw. Kilka osób przyniosło całą dokumentację związaną z umowami za dostawę energii czy rachunkami płaconymi za energię.

Sprzedawcę każdy zmienić może

Eksperci URE przypominali także o jednym z najważniejszych energetycznych uprawnień odbiorców - możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.

Jeżeli oferta jest dla nas korzystniejsza możemy wybrać nowego sprzedawcę - mówiła m.in. ekspert URE. - Procedura jest bardzo prosta. Kiedyś obowiązywało tzw. „sześć kroków”, teraz wystarczy decyzja odbiorcy i podpisanie nowej umowy, resztę formalności załatwi z naszego upoważnienia nowy sprzedawca energii. Nawet koszt przystosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego w gospodarstwach domowych bierze na siebie operator systemu dystrybucyjnego. W procesie zmiany sprzedawcy biorą udział trzy podmioty: nowy sprzedawca, dotychczasowy sprzedawca i operator systemu dystrybucyjnego - przedsiębiorstwa sieciowego do którego sieci jesteśmy przyłączeni.

Organizatorzy przygotowali dla uczestników Targów konkurs wiedzy o prawach konsumenta. Jedno z pytań konkursowych dotyczyło właśnie zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.

Bądź świadomym konsumentem - pomożemy

Oprócz Urzędu Regulacji Energetyki w Targach Wiedzy Konsumenckiej wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznika Ubezpieczonych, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie, Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie.

***

Drugą edycję Targów Wiedzy Konsumenckiej zorganizowało Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Wydarzenie odbywało się w ramach obchodów Światowego Dnia Praw Konsumenta, który przypada 15 marca.

30.08.2012

Opcje strony

do góry